Ferie blog del 2 – sommerferie 2021

Vi er tilbage efter en afslappende og hyggelig ferie i det tyske. Allerede sidste sommer bestilte vi endnu et ophold i den ferielejlighed vi havde i Travemunde. Egentlig er det i Priwall. Sidste år kombinerede vi det med nogle dage i Hamborg. I år nappede vi hele ferien i ferielejligheden med hav- og kanal udsigt.

Det har været en rigtig familieferie. Hvor vi har forsøgt på bedste vis at tage hensyn til, at vi har børn i alderen 7-14 år. Med vidt forskellige forventninger til en ferie.

Vi fik børnene til at sætte lidt ord på hvad de gerne vil på sådan en ferie, og det tog vi så ansvar for at kombinere med vores egne ønsker til ferien. Jeg synes vi er kommet okay i mål, og på hjemturen gav børnene også ferie henholdsvis 8-8 og 7 stjerner, ud af 10 mulige.

Ferielejlighedens beliggenhed

Beliggenheden lige ned til vandet, skriger på badeture i den tyske del af Øresund. Så der blev badet for dem der ville det og dybet tær for dem, som var mere til det. Det var dog nogle dage hvor det faktisk var for koldt til en dukkert. I hvert fald efter vores målestok. Igen her i husstanden er vinterbadere, selv om det ellers er på højeste mode.

Fra lejlighedens terrasse kan kanal livet betragtes. Både den lille færge til højre i billedet, som sejler over på den anden side af kanalen til Travemünde, og de store færger, som sejler igennem kanalen til Lübeck er et ganske underholdende skue.

Der kommer mange imponerende både af forskellig størrelse, losen sejler ud for at hjælpe en af de store færger eller godsskibe i land. Små sejlbåde stævner ud. Der slentres hen af kajen og livet nydes. Det er virkelig rart at betragte – og selv være en del af.

I år er der blevet anlagt mini golf baner, så vi har spillet næsten hver dag. Desværre altid med samme vinder – nemlig min mand. Som på magisk vis, får golf kuglerne til at smutte i hul uden de store anstrengelser. De sidste spil kom jeg dog efter det og var ret tæt på at tage føringen.

Ture til Travemünde og Lübeck

2 dage tog vi på ture, for at se noget andet. En dag til Travemünde hvor vi stillede drengenes trang til at kigge på tøj. De er kommet i den alder hvor de præcis ved, hvad de går efter. Vi slentrede rundt og spiste på restaurant.

Lübeck har vi talt om at se i flere år. Det ligger ikke mange kilometer fra hvor vi boede så det var jo oplagt. Vi kørte dertil om mandagen, fordi vi havde læst os til, at der er marked ved Rådhuset. Det var et virkelig fint marked, og der osede af markedsstemning.

Vi synes det er interessant at se kirker, ikke børnene, men de gør det, fordi de ved, at sådan er det. I Lübeck blev det til 2 af slagsen. Den ene var Marienkirchen, en virkelig imponerende kirke. Som jeg synes er et besøg værd.

Den anden kirke var St. Jakobi den var lidt mere dyster, men også en smuk særegne kirke. Som absolut også er et besøg værd.

Marcipan og Lübeck

Inden turen gik mod Lübeck googlede vi lidt og fandt ud af, at marcipan og Lübeck hænger ubønhørligt sammen. Så vi var selvfølgelig en tur inde på Niederegger, som både er en butik, café og et museum. Der var dog utroligt mange mennesker, så vi sprang museums- og café delen over. Butikken var nu noget helt for sig selv, med de utroligste marcipan figurer.

Vikingeskib, globus, luftballon og anden udsmykning er lavet af marcipan. Det er flot lavet.

Vi købte romkugler og lidt chokolade stykker med hjem. Romkuglerne smagte virkelig godt, chokoladerne har vi i skrivende stund ikke smagt – endnu. De skal nydes til med en god kop kaffe og godt selskab.

Ferie-hygge-aftener

Aftenerne var den rene ferie hygge. Vi spillede UNO, Tegn og Gæt eller Matador. Men der var også tid til lidt egen omsorg og mor-far tid.

Jeg havde blandt andet bestemt, at jeg hver dag ville nyde et brusebad med scrub. Så jeg havde nøje udvalgt en lækker scrub med citrus duft til kroppen – og en anden til fødderne. Det var ultimativ nydelse. Efter mange sanseindtryk og lyde fra dagen, at stå der i brusebadet. Nyde duften, det varme vand og lyset fra brusebadets lysterapi.

Jeg ønsker mig for vildt sådan et brusebad herhjemme. Man kan ikke se det på billedet, men der er en bænk til at sidde på. Det er SÅ lækkert.

Efter badet var det mor-far tid. Vi nød hvidvin på terrassen, mens aften blev til nat. Det var en rar måde at slutte gode feriedage på.

Det var alt om fra mig i denne ferie blog. Jeg håber du nyder ferien hvor end du er 🙂